Pandémia koronavírusu a s ním spojená „koronténa“ otestovala kreativitu azda každého, kto nemohol mať home office. Reštaurácie húfne spúšťali donášky do domu, bary tiež a umelci presunuli svoje divadelné predstavenia či koncerty do online priestoru. V Spojených štátoch amerických zašla kultúra za nečakané hranice – umelci začali ponúkať svoje „zboží“ na stránke OnlyFans.

Ak ste v digitálnom priestore súčasnosti zbehlí, zmienku jednej z najmladších sociálnych sietí ste si spojili s nahým telom. Značka totiž rezonuje najmä v sexpriemysle. Aj preto bolo niekde prekvapujúce a inde zarážajúce, keď stránku „hackla“ herečka Bella Thorne. Niekdajšia Disney hviezda a jedna z hlavných postáv netflixovky Babysitter začala okrem Instagramu využívať aj OnlyFans, aby za niekoľko dní zarobila 2 milióny dolárov (približne 1,7 milióna eur). A to sa nemusela ani (veľmi) vyzliecť! Svojím fanúšikom ponúkala náhľad do súkromia. Odtiaľ – potiaľ.

Bella Thorne na OnlyFans

Bella Thorne na OnlyFans

Pôvodný úmysel

Timothy Stokely zakladal v roku 2016 OnlyFans s úmyslom poskytnúť platformu pre influencerov na Instagrame. Uvedomil si, že naháňanie followerov nemá zmysel, pokiaľ z neho nemožno zarobiť. Samozrejme, existujú platené spolupráce, ale na to musíte byť vyvolený. Ak ste „iba“ kreatívny a originálny, zarobíte aj inde.

Vytvoril stránku, kde si používateľ po registrácii môže nastaviť platobnú bránu v hodnote ľubovoľného mesačného paušálu od 5 do 50 dolárov (od 4 do 43 eur). Za tieto vrátka skryje exkluzívny obsah – know-how tradičnej bolognskej omáčky, fitness lekcie alebo aj, ak ináč nedáte, creme de la créme zo spálne.

Ak z hľadiska fanúšika nechcete platiť mesačné predplatné, no radi by ste svojho umelca podporili, môžete mu nechať sprepitné. Tiež vám dokáže ponúknuť obsah pay-per-view. Znamená to, že vám do správy pošle ponuku a vy za ňu zaplatíte alebo nie.

V správnom čase

Veci sa zvrhli príliš rýchlo. V začiatkoch mal portál desať tvorcov pre dospelých. New York Times hovorí, že jednou z nich bola Daanii Harwood, ktorá v prvom mesiaci zarobila 257 dolárov (takmer 218 eur). Dnes má za rovnaké obdobie v priemere 50-tisíc (cca 42-tisíc eur).

Teraz sa denne pridá približne dvestotisíc nových používateľov a šesť- až osemtisíc tvorcov. V apríli tohto roka sa počet predplatiteľov zvýšil o polovicu – pravdepodobne pre reklamu od Beyoncé, ktorá túto sociálnu sieť spomenula v skladbe Savage od raperky Megan Thee Stallion, kde hosťuje.

Iní pripisujú význam tomu, že OnlyFans ponúka v čase karantény ľahký zárobok z domu. Dokopy sa vybudovala komunita, ktorú tvorí vyše 30 miliónov používateľov a 450-tisíc tvorcov.

Vnútri OnlyFans

Vnútri OnlyFans

Ja som tovar

Portál sa však oplatí iba tým, ktorí si dokážu vybudovať veľmi silné selfpromo. Je bohumilé, ak začínajúci spisovateľ ponúka svoje poviedky s maximálnym rozsahom sto slov iba hŕstke známych (je ich trošku viac :)). Predstavte si však, že vám celoštátne obľúbený vydavateľ ponúkne balíček ušitý na mieru za maximálne 43 eur.

Prirodzene vyvstane otázka: prečo potom nepoužiť Patreon? Platforma, kde môžu umelci taktiež predávať svoj obsah najvernejším fanúšikom, vám nechá 5 až 12 percent, OnlyFans až 80. Čo myslíte, koľko bude chcieť vydavateľ z príkladu v čase korony zarobiť – 5 alebo 34 eur

Predtým, než niektorým z vás zabliká neón s nápisom „influencer“, budem vám musieť vybiť poistky. OF má v pravidlách používania vyslovený zákaz spolupráce  s akýmikoľvek ďalšími stranami. To znamená, že predávate len to, čo priamo vyrábate (alebo seba). Výhodou tak zostáva, že konečne ide značná časť zárobku tomu, kto sa najviac „namakal“.

Marketingový potenciál

Dané nastavenia fanúšikovského trhu majú svoje úskalia. Kým boli bojiská jednotlivcov a korporátov oddelené, teraz sa môžu zmiešať. Boj o konzumenta tak bude opäť nerovný, pretože, priznajme si, viac financií na sebaprezentáciu stále bude mať firma s niekoľkými zamestnancami. 

Rozpočet zohráva kľúčovú úlohu aj v rozsahu poskytovaných služieb. OnlyFans je vynikajúcim prostredím pre novodobé vernostné programy značiek. Taktiež vidno cestu aj pre poskytovanie exkluzívneho obsahu pre tých, ktorí sú schopní svojmu lovebrandu priplatiť viac. V čase koronakrízy tak ušetrí aj spoločnosť. Peniaze určené pre instagramového ambasádora môže minúť na obsah s pridanou hodnotou.

Prirodzene pri takomto premyslenom systéme vyvstáva otázka, či platforma s rastúcou fanúšikovskou základňou neohrozuje svoju populárnejšiu konkurenciu. Nateraz možno predpovedať asi len zmenu známych feedov presýtených hashtagom #spolupráca a stále tými istými tvárami k oveľa autentickejšiemu obsahu. Navyše, poznajúc Facebook, zuckerbergovci sa pravdepodobne budú snažiť nájsť spôsob, ako danú metodiku implementovať po svojom.

Ilustračné foto. Zdroj: Apostolos Vamvouras

Ilustračné foto. Zdroj: Apostolos Vamvouras

Človek 21. storočia je homo creativus, a teda bude vzrušujúce sledovať, akú snahu vynaloží, aby so systémom vysexoval. Najmä, keď nad celou sieťou ešte stále lieta pornomrak. Naproti tomu, spomeňme si, prečo prišli vysokoškoláci so Snapchatom a pominuteľnými fotografiami (neboli to len ťaháky ;)). Teraz sú jedným z najpútavejších spojení medzi značkou a kúpyschopnými mladými.