Popularita aplikácie TikTok neustále rastie a na Slovensku to nie je inak. Otvára to nové dvierka nielen pre tvorcov, ale aj pre marketérov a značky, ktoré môžu rozbehnúť úspešný influencer marketing aj na tejto sociálnej sieti. Dnes sme vyspovedali najúspešnejšieho slovenského TikTok-era, ktorému sa už podarilo nazbierať viac ako milión sledujúcich a má za sebou spolupráce s viacerými veľkými značkami. Tak poďme na to.

Na začiatok sa predstav – kto si, čo robíš a ako ti napadla myšlienka začať s TikTokom?

Moje meno je Patrik, mám 30 rokov a momentálne som, dúfam, že aj dlho budem, profesionálny hasič. To je moja reálna práca, popri ktorej sa venujem TikToku. Po rozchode som mal veľa voľného času a na internete som v komentároch našiel zmienky o TikToku. Stiahol som si ho a pozrel sa, o čom je celá aplikácia. Týždeň som si v nej iba listoval a zoznamoval sa s ňou. Medzi rečou, je úplne iná ako voľakedy. Akosi som sa na ňu „namotal“ a začal tiež nakrúcať.

Aké boli tvoje začiatky v online svete? Začínal si na TikToku alebo si mal už nejakú základňu z Instagramu/Youtube?

Nemal som vôbec nič. Predtým som nerobil nič podobné, dokonca som nemal ani Instagram. Vo veku 28 rokov som začal bez akýchkoľvek skúseností s videami. Mal som iba Facebook, na ktorom som mal akurát pár desiatok priateľov. Čiže žiadna základňa ani platforma.

Čo ti najviac pomohlo k „boomu“ na TikToku? Spomínaš si na obdobie, keď ti pribudlo najviac sledovateľov a čo za tým bolo? Ako sa ti podarilo získať milión sledovateľov?

Asi to, že som začal robiť veci inak ako všetci ostatní. Väčšina len otvárala ústa do textu, teda lipsyncovali – opak dabingu. Ja som to začal robiť iným štýlom. Danú scénku som hral, využíval som celý byt a robil to viac seriálovo. Začal som napodobňovať to, čo som videl v telke. Deti to veľmi bavilo a zaujalo. Veľmi rýchlo som dosiahol cca 40-tisíc fanúšikov v priebehu dvoch týždňov. Ľudia ma začali vnímať a neskôr som začal robiť aj videá, ktoré boli bez slova, čiže len s hudobným podkladom. Keďže takto neboli limitované jazykom, mohli sa stať virálnymi a dostať sa aj do iných štátov, iných For You page, kde sa tieto videá nachádzajú. Mal som veľa videí, ktoré mali milióny vzhliadnutí, z toho nebol problém získavať fanúšikov. Pretože, ak moje video videlo 15 až 16 miliónov ľudí, nebol problém získať približne 100-tisíc fanúšikov.

@valdenI’m 🤡…. they got me 🥴 ##valdenfamily ##prank♬ Love Story Discolines – ethanishung

Ako si vnímal obsah na TikToku, keď si s ním a začal v porovnaní s dneškom? Existujú trendy, ktoré v začiatkoch TikToku boli „trendy“, ale dnes už nie sú?

Všetko sa mení. Táto aplikácia sa za dva roky veľmi zmenila a to, čo bolo trendy niekedy, teraz už nie je vôbec. Napríklad lipsyncs sú populárne čoraz menej. Za posledný rok sa čoraz viac dostáva do popredia nakrúcanie videí s viacerými ľuďmi, pretože TikTok bol kedysi, takpovediac, solo aplikácia, čiže jeden mobil a človek. Teraz je to viac o ľuďoch. Určite je to úplne iné ako pred dvomi rokmi.

Koľko ti trvá vymyslieť a natočiť jedno video na TikTok?

Toto je na TikToku úplne individuálne. Niekedy robím na videu, dajme tomu, hodinu, dve, niekedy tri aj vrátane editácie, najmä, ak ide o dlhšie videá. Niekedy mi v priebehu dňa napadne myšlienka k pesničke, ktorú som našiel na TikToku. Nakrútim to za 15 minút a má to niekoľkonásobne väčší dosah na ľudí ako niečo, čo vymýšľam hodinu a ďalšie dve editujem. Záleží teda od videa.

Aká veková kategória tvorí primárne tvoje publikum?

Aj toto sa mení, pretože čase mojich začiatkov bolo na TikToku omnoho viac detí do 13 rokov. Bola to najväčšia cieľovka. Teraz sa začína predierať do celého sveta a stáva sa top aplikáciou, čo sa týka sociálnych sietí. Vnímam to aj v podobe čísel a počtu používateľov. Je úplne jasné, že si TikTok začalo sťahovať aj veľa mladých ľudí. Kategória vzrástla z trisnástich aj do 20 až 25. Každý si nájde to svoje. Myslím si, že pobaví v každom veku. Moja cieľovka je teraz od 10 do, dajme tomu, 20 rokov.

Čo ty a štatistiky? Sleduješ nejaké metriky? Ak áno, aké?

Rovnako ako na Instagrame či Facebooku aj na TikToku môžeme sledovať štatistiky a analýzy, kde si človek pozrie, koľko ľudí ho sleduje; pomer žien a mužov; akú sledovanosť a v ktorých krajinách malo jeho video a pod. Zo zaujímavosti si to vždy pozriem. Najmä, ak má video sledovanosť cez milión ľudí, pozriem sa, v ktorej krajine a na základe čoho sa stalo virálnym. Samozrejme, v začiatkoch som štatistiky sledoval vždy, ale zistil som, že je to zbytočné, pretože tie algoritmy sa stále menia. Nikdy to nezostane len pri jednej metrike. Chcem povedať, že to, čo som sledoval pred rokom, už nefunguje teraz. Dávnejšie som si povedal, že ak dané video nebude mať potrebný počet lajkov, je jednoducho zlé. To už dnes neplatí. Niektoré videá sa dokážu dostať do For You alebo celého sveta aj po troch dňoch, kdežto na začiatku, ak sa video neprebojovalo v ten deň, nemalo už ďalej šancu. 

@valden@vladis.jpg ##♬ Merlins cover of Country Roads – deadp00l1131

Myslíš si, že je TikTok plnohodnotná sociálna sieť ako napríklad Facebook/Instagram alebo je to len krátkodobá trendová záležitosť?

Myslím si, že TikTok má budúcnosť, pretože aj pred ním existovali krátke šesťsekundové videá. Volalo sa to Vine a malo to niekoľkoročný úspech. Myslím si, že Američania našli v TikToku niečo podobné. Navyše, TikTok to urobil dobre v tom, že podchytil veci, ktoré doteraz neboli. Bol tu Youtube, ale ten sa zameriava na dlhšie videá. Na krátke, ktoré by sa swipeovali ako fotky v prieskumníku na Instagrame, tu nič nebolo. Toto len tak neodíde. Ľudia budú stále chcieť pozerať videá a čím kratšie, tým lepšie, lebo budú mať viac času na viac videí.

Aký máš názor na Instagram Reels? Dokáže konkurovať TikTok-u? Plánuješ točiť aj tam?

Neplánujem tam točiť. Skúsil som tam dať videá, všimol som si, že sa celkom uchytili. Na môj počet sledovateľov to má celkom veľa videní. Je to asi niečo inšie, než keď pridám obyčajné video na Instagram. Ten Reels má zatiaľ väčší dosah, ale myslím si, že je to aj tým, aby prinútili ľudí točiť. Pokiaľ funguje TikTok a nemám s ním problém, nechystám sa prejsť na Reels. Dokonca si ho ani nepozerám. Z deväťdesiatich percent sú tam videá totožné s TikTokom alebo priamo z TikToku. Podľa mňa je to zbytočné a Instagram to robí iba preto, lebo vidí v TikToku veľkú konkurenciu.

Oslovili ťa nejaké značky za účelom spolupráce? Spolupracuješ s nejakou aj dlhodobo?

Väčšinou sú to spolupráce, ktoré trvajú mesiac, nanajvýš dva. Oslovujú ma už od začiatkov TikToku, možno po polroku, ako som tam bol. Tie čísla už vtedy boli dosť veľké. Oslovili ma firmy, ako Samsung, McDonalds, Phillips, nedávno to bola Tatra banka, ale aj značky s oblečením a stále sú nejaké spolupráce. Nie je to však v takom merítku, aby to nahradilo moju reálnu prácu. Je fajn si niečo privyrobiť.

@valdenMe watching movie with my crush W/@xenia.jpg ##valdenfamily♬ original sound – valden

Prečo si myslíš, že je pre značky dobré začať propagovať svoje produkty a služby cez TikTokerov? 

TikTok má omnoho väčší dosah ako Instagram. Videá tam vidí oveľa väčšie množstvo ľudí ako fotky na Instagrame. Myslím si, že propagácia produktov tam má svoje miesto a ľudia ich vnímajú. Akurát to netreba robiť silenou, ale skôr podvedomou formou. Nemalo by sa to robiť spôsobom „Kúpte si tento produkt“ – toto nemá Tik Tok rád a takéto videá vyraďuje z For You. Potom nemajú dosahy ako bežné videá. Ak je tvorca zvyknutý na konkrétne číslo sledovanosti, môže sa stať, že bude práve z tohto dôvodu menšie.

Prezraď nám, či máš nejaké vysnívané lovebrandy, s ktorým by si chcel spolupracovať.

Asi nie. Pri každej spolupráci zvažujem pre a proti, a dopad na mojich fanúšikov. Je to o prekvapení a o tom, či to zoberiem alebo nie. V poslednej dobe ma však začalo baviť, že som sa náhodou dostal k fotografke, ktorá ma začala fotiť. Robí naozaj dobré fotky. Posledné na Instagrame sú prevažne od nej. Zistil som, že by ma bavilo spolupracovať s nejakou módou a značkami. Dostal by som nejaký barter a podobne v zmysle, že by som to na sebe odfotil. Síce nie som žiadny model, ale tie fotky sú fakt dobré, ak je šikovný fotograf.

Dokážu už príjmy z TikToku na Slovensku nahradiť full-time job? Živí ťa to?

Rozhodne nie. Dokonca, pred vyše polrokom zrušili aj možnosť „Donate“. Funguje na rôznych platformách, napríklad Youtube či Twitch. Na TikToku na Slovensku už nefunguje, hoci v Českej republike ešte áno. Bola možnosť zárobku, ale nebolo to nič prevratné. Spolupráce sú 50:50. Je mesiac, keď spolupráca príde a dokážete zarobiť pekný peniaz, ale potom prídu dva hluché mesiace, keď nepríde nič a keby ste robili len TikTok, boli by ste úplne bez peňazí. Na Slovensku to nie je tak podchytené, aby bol niekto, kto sa živí len TikTokom. V zahraničí si viem predstaviť TikTokerov, ktorí nemusia robiť vôbec nič. Tí najznámejší TikTokeri, ktorých sledujú milióny ľudí, dostávajú obrovské peniaze za to, že použijú čo i len zvuk alebo pesničku a interpret im zaplatí za propagáciu.

A na záver nám prezraď tvoje 3 obľúbené TikTok účty.

Adam W, Anwar Jibawi, DevanOnDeck