Je ťažké povedať, na čo ešte v dnešnej dobe nebola vymyslená mobilná aplikácia. Tie prenikli do všetkých sfér a predstavujú jednoduchý a dostupný nástroj pre realizáciu nápadov v rámci firiem či startupov. Ale aj skúsený marketér môže ľahko pohorieť na odhade nákladov, ktoré sú s výrobou aplikácie spojené. Pritom stačí zvážiť zopár jednoduchých faktorov, ktoré najväčšou mierou ovplyvňujú konečnú cenu. Sľubujeme, že po tomto článku budete mať o tom, ako prebieha nacenenie aplikácie pomerne jasnú predstavu.

Rýchlejšie znamená drahšie

Vývoj aplikácie môže často ponáhľať. Chcete ju predstaviť pri oslavách výročia vašej spoločnosti? Je súčasťou veľkého projektu, ktorý má fixný termín? Alebo len chcete predbehnúť konkurenciu? Ešte predtým si však povedzme, ako by vyzeral náš interný tím pre jednoduchú aplikáciu, na ktorú si s klientom dohodneme obdobie povedzme 20 dní:

Takže takto:
– 1x projektový manažér,
– 1x UI/UX dizajnér, 

– 1x iOS developer,
– 1x Android developer + jeden až dvaja testeri.

Ak príde klient s požiadavkou na urýchlenie procesu vývoja a chce skrátiť čas na 10 dní, je to samozrejme možné. Potrebujeme však doplniť ďalších iOS a Android developerov. Možno si poviete, že viac ľudí za kratší čas, to by malo dať porovnateľné náklady. Opak je pravdou.
Je to spôsobené tým, že síce každý developer môže robiť určitú časť projektu, ale samostatné časti projektu musí dať niekto (jeden z developerov) dokopy, čo navyšuje pracnosť.

Viac zariadení, viac problémov

Veľmi dôležitou otázkou pred začiatkom vývoja aplikácie je jej kompatibilita s rôznymi zariadeniami a operačnými systémami. Medzi iOS a Androidom sú pomerne veľké rozdiely.

iOS 

Politika spoločnosti Apple má za cieľ donútiť developerov (a v konečnom dôsledku aj zákazníkov) k tomu, aby podporovali čo najnovší operačný systém. Najnovší systém je totiž vždy jednoduchší a prináša pre vývoj aplikácie oveľa viac funkcionality. Ukážkový príklad je SwiftUI framework, ktorý sa dá použiť s podporou iba najnovšieho iOS 13. Navyše dokáže urýchliť vývoj GUI prvkov až o 30%.

V tom ale problém nevidíme. Do 1 týždňa od spustenia si najnovší operačný systém aktualizuje až 70% iOS používateľov. Do 3 týždňov je to 80% a do pol roka je to cez 90%. (https://david-smith.org/iosversionstats/).

Jednou z výhod používania najnovšieho frameworku je aj fakt, že Apple môže práve vašu aplikáciu vybrať na titulnú stranu Apple store (Today, App of the Day, …), čo zvýši jej exkluzivitu a počet stiahnutí. Vyberá však výlučne aplikácie používajúce najnovšiu technológiu.

Android

Pri Androide je to komplikovanejšie. Existuje veľké množstvo výrobcov zariadení, s rôznymi verziami Androidu a každý výrobca má svoj operačný systém ešte mierne modifikovaný. Nie je v silách žiadnej developerskej spoločnosti, aby pokryla celé spektrum Android zariadení. 

Jednoducho, aplikácia nedokáže na všetkých zariadeniach bežať bezchybne a zachovať si pritom pekný dizajn. Vieme ale klientovi pomôcť s výberom čo najširšieho spektra zariadení a operačných systémov tak, aby sme pokryli čo najväčšiu časť želaných používateľov.

Preto má výber správnej kompatibility veľký vplyv nielen na čas, ale aj na konečnú cenu.

Komplexnosť aplikácie je rozhodujúca

Najväčší vplyv na cenu má práve tento faktor. Je dobré, ak nám klient hneď na úvod povie svoju predstavu a následne vieme nastaviť náročnosť prác a odhadovaný čas potrebný na výrobu a testovanie aplikácie. Podľa zložitosti zadania môžme aplikácie rozdeliť na dva druhy:

Jednoduchá aplikácia – základná funkcionalita, jednoduchý dizajn bez animácii, podpora min. OS (iOS – 13.0, android – 5.0)

Komplexná aplikácia – zložitý dizajn, animácie, podpora starších zariadeni, GPS, bluetooth, platby, notifikácie, layout pre tablety, mapy, práca s audio/video, integrácia frameworkov tretích strán (FB, platobné brány, vimeo, atď.)

Poďme ale ku konkrétnym číslam.
Vezmime si jednoduchú aplikáciu bez grafiky a backendu a rozpoložkujme si ju:

  • Analýza = 1 MD (man/day)
  • Príprava projektu aplikácie = 1 MD / platforma
  • Implementácia jednej API REST služby na strane aplikácie = 0.5 MD / platforma
  • Implementácia GUI jednej obrazovky = 0.5 MD / per platforma
  • Testovanie = 40% objemu vývoja
  • Projekt management  = 20% objemu vývoja

Pri hrubom odhade komplexnej aplikácie vychádzame z niektorých prvkov ako pri jednoduchej aplikácii, ale naceňujeme ich samostatne podľa náročnosti zadania. Samostatne naceňujeme aj analýzu projektu.

Príklad:

Vezmime si jednoduchú aplikáciu pre iOS a Android, ktorá bude po prihlásení zobrazovať katalóg produktov. Po kliknutí na produkt sa zobrazí obrazovka s detailným popisom. Backend a grafiku už klient vytvoril.

Analýza – 1 MD

Príprava projektu – 2 x 1 MD = 2 MD

API REST služby (prihlásenie, zoznam produktov) – 2 x 2 x 0.5 MD = 2 MD

Implementácia GUI (“splash” obrazovka, prihlásenie, zoznam produktov, detail produktu) – 4 x 2 x 0.5 MD = 4 MD

Testovanie – 0.4 x 6 MD = 2.5 MD

Projekt management = 0.2 x 6 = 1.5MD

Celkový hrubý odhad – 13 MD

Pri odhade ceny za aplikáciu netreba zabúdať na nacenenie podpory (ak je požadovaná), ktorá sa účtuje bežne ako mesačná réžia.

Či už sme v minulosti vytvárali jednoduché alebo náročné aplikácie, každá z nich neustále posúvala možnosti vývoja, vďaka čomu dnes vieme ponúknuť klientom aj tieto služby:

  • UI/UX design
  • Vývoj backendu
  • Vývoj natívnej iOS aplikácie
  • Vývoj natívnej Android aplikácie
  • On-site testovanie (prítomnosť developerov u klienta v čase testovania na strane klienta)
  • UX používateľské testovanie
  • Podpora

Tak ako? Máte už predstavu, koľko by mohla stáť vaša aplikácia? Nie? Radi vám poradíme.
Stačí, ak nám napíšete na aplikacie@elitesolutions.sk.