Postrehli ste spŕšku falošných instagramových účtov? Daj follow, zdieľaj storku. O tomto sme písali už minule. A za necelý týždeň k týmto účtom pribudol aj slovenský účet Kauflandu, Tesca či Ikei.

Ale teraz ruku na srdce – koľkí z vašich priateľov zdieľali niečo podobné za posledný týždeň? Takéto zdieľanie, len za účelom naháňania followerov, je na prvý pohľad nevinné, no viete si predstaviť, že by ste niekomu dali svoje osobné údaje a neskôr zistili, že je to podvod?

Od followu k strate identity?

S falošnými účtami sa pasujú aj v zahraničí, no v ešte väčšom merítku. Masovo vznikali falošné účty, ktoré svoju viralitu získali pomocou súťaží. No rozdiel bol v tom, že okrem výzvy na follow a share bolo ďalšou podmienkou odoslanie osobných údajov ako meno, priezvisko a e-mail. Takáto falošná stránka nabrala na dôveryhodnosti vďaka precízne doplnenému obsahu, ktorý odkopírovali z oficiálnej stránky.

Vyšší level je, keď si od vás tieto falošné stránky pýtajú číslo vašej kreditky alebo telefónne číslo. V zahraničí falošné stránky ponúkali napríklad vzdelávacie programy alebo študentské pôžičky, no keď ľudia začali na Instagrame šíriť, že ide o podvod, stránky jednoducho zmizli.

Čo to znamená pre ľudí?

  • Nezapájajte sa bezhlavo do súťaží, kde je podmienkou zadanie osobných údajov a follow. Už na prý pohľad ide o podozrivo jednoduchú súťaž.

 

  • To, že sa do podobnej súťaže zapojil váš kamoš, neznamená, že je to dôveryhodné.

 

  • Skontrolujte si profil stránky. Ak má stránka len zopár príspevkov, prípadne žiadny, tak rozhodne nejde o dôveryhodnú stránku.

 

  • Ak na falošnú stránku natrafíte, hneď ju nahláste.

Čo to znamená pre marketérov?

  • V prvom rade nevytvárajte príliš jednoduché súťaže, ako napr. ,,daj follow a vyhraj”. Vrhá to zlý tieň na vašu značku a pôsobí to lacno. Tvorbu súťaže si radšej premyslite a použite len takú, ktorá má dobrú mechaniku.

 

  • Venujte viac času Instagramu. Sledujte nové profily, ktoré parazitujú na vašom mene a upozornite na to svojich fanúšikov. Dobrým príkladom je Ikea.

Okrem príspevku uverejnila aj stories so screenom falošného profilu s textom, že ide o podvod, a že jediná oficiálna stránka na Slovensku je Ikea_slovensko.

Táto masová vlna hoaxov môže ľudí ľahko doviesť k nedôvere akýchkoľvek súťaží a stránok na sociálnych sieťach. Preto je dôležité dbať na profesionalitu pri tvorbe obsahu a najmä pri súťažiach s premyslenou mechanikou.