Udržať v pozícii projektového manažéra pod kontrolou veľký projekt,  je ako hrať futbal. Každý dokáže kopnúť do lopty, ale prvú ligu hrajú len najlepší.  Projekťák je ako tréner celého tímu. Niekto, kto nestojí priamo na ihrisku, ale všetko padá na jeho hlavu. Niekto, kto nemôže kopnúť do lopty, ale je jeho zodpovednosťou, aby sa dávali góly.

  1. Alibizmus je jednou zo základných chýb. Poznáme to: „Poslal som mail klientovi a ešte mi neodpovedal. Jeho chyba, že to je neskoro. Nie je to moja vina, ale programátorov. Systém bol zlý. Neskoro sa to povedalo.“ Projekťák musí byť predĺžená ruka klienta, musí byť ten, ktorý všetko naháňa, až kým to nie je hotové. Jeho úloha nie je vymýšľať výhovorky, ale GET the JOB done.

  1. Nebyť reaktívny, ale proaktívny. Nečakať na prihrávku, ale aktívne si ju pýtať. Snažiť sa rozmýšľať o projekte, ako keby som bol klient. Hľadať miesta na zlepšovanie, navrhovať nove veci, ktoré sú najlepšie pre projekt. Nielen odbavovať maily a požiadavky. To dokáže skoro každý druhý.

https://www.youtube.com/watch?v=wrQLFQ9D4G8

  1. Mať rozumný response time. Na projekt treba mať čas a vždy v rozumnom čase reagovať. Ideálne s konkrétnou odpoveďou. Ale aj odpoveď „vyzistíme – dáme vedieť“, je dobrá odpoveď. Veľmi vie nahnevať, keď sa čaká na odpoveď niekoľko dní, pričom je niekedy úplne jednoduchá.

  1. Vždy mať prehľad o projekte a o tom, v akom je stave. Nespoliehať sa, že sa veci dejú. Chodiť za tímom/subdodávateľom, pýtať sa ich. Neočakávať, že projekt je čierna skrinka, kde pošlem tímu špecifikáciu a o 3 týždne mi príde hotová verzia. Projekt treba mať pod kontrolou na dennej báze. Dávať pravidelný report tímu a aj klientovi.

  1. Vidieť do budúcnosti, predpokladať veci. Toto je veľmi napojené na know-how, vedieť, čo bude zajtra, pozajtra. Predpokladať, či veci od klienta/subdodávateľov budú v požadovanej kvalite, pripravovať sa na riziká. Mať rozpracované aj alternatívne možnosti.

  1. Mať vždy v hlave možné riziká. Počítať s nimi a informovať o tom klienta, ako aj tím. Napríklad mať náhradné riešenie, keď vypadne niekto z tímu. Počítať vždy so sklzom v timingu.

  1. Jednou z najväčších chýb je snažiť sa vždy pre klienta spraviť modré z neba. Áno, toto je niekedy veľká chyba. Treba sa vždy snažiť čo najviac, ale nemôžeme sľubovať nereálne veci alebo niečo, čo veľmi klient chce, ale ohrozil by sa tým celkový timing či zvýšili neprimerané riziká.

  1. Nikdy nezabúdať na vyhodnotenie projektu. Nielen celkový report, ale aj po častiach, čo bolo dobre a čo zle, čo zmeniť. Veľké projekty trvajú dlho a každé vyhodnotenie môže projekt nasmerovať lepšou cestou, odhaliť slabé miesta.

  1. Launch projektu. V tejto časti projektu sa toho môže najviac pokaziť. Ak treba, zoberie sa cely tím ku klientovi, pretože v posledných dňoch a hodinách je veľmi zintenzívnená komunikácia medzi klientom a tímom.

  1. Feedback, feedback, feedback. Nebáť sa ho. Vyžiadať si ho. Dávať ho. Feedback má posúvať, je to niečo, čo môže sklamať, uraziť alebo deprimovať. Treba s ním zaobchádzať veľmi opatrne. Bez feedbacku sa ťažko posúva dopredu a zlepšuje.

https://youtu.be/oeUvvcypxmA?t=183

  1. Rezerva, rezerva, rezerva. Vždy a všade treba mať rezervu. V timingu, v budgete, mať rezervu v kapacitách, ale hlavne vo svojom čase. Pri riadení veľkého projektu by som ráno nemal mať viac roboty ako na 70 % dňa.

  1. Vytváranie vzťahov. Projekt nie je len o systémoch a organizácií, ale aj o ľudskej interakcii. Preto treba vždy vytvárať čo najlepšie vzťahy v tíme, utužovať ich a dbať na dobré vzťahy s klientom. Môže ísť o spoločný offside, ale aj drobnosti ako ranná káva. Nemusia to byť denné Scrum meetingy a pravidelné stretnutie s klientom, ale môže to byť aj stretnutie na vianočných trhoch pri víne, kde sa debata bude viesť úprimnejšie ako v zasadačke.

Ak si si pri týchto bodoch neraz súhlasne prikyvoval hlavou, ozvi sa nám. Do Elitu práve hľadáme projektového manažéra, ktorý doplní náš tím a potiahne ho k svetovým víťazstvám :). Pošli svoje CV na job@elitesolutions.sk.