O trendoch, ktoré budú vládnuť tento rok v marketingu alebo sales-e bolo toho popísaného dosť. S niektorými súhlasíme na 100%, u iných si aj my radi počkáme na to, či sa naplnia.

Jedno je však z nášho pohľadu isté. Vracajú sa veci, o ktorých sme všetci vedeli, no akosi sme ich zabudli v posledných rokoch aplikovať.  A ktoré to sú?

1. Ľudskosť

V komunikácii, v procesoch, vo vzťahoch medzi klientmi a agentúrami, no najmä ľudskosť smerom k svojim zákazníkom. Uvedomenie si, že čokoľvek robíme a vyrábame, robíme a vyrábame pre ľudí a prispôsobenie sa tomu je na nezaplatenie. Preto aj klasické delenie na B2B a B2C ako ho poznáme doteraz bude na ústupe a vzniká nová oblasť H2H – Human to Human.

2. Accounting

Na Slovensku často podceňovaná pozícia. Veď každý vie preposielať maily a naháňať druhých, nie? V skutočnosti je v tom oveľa viac. Account je v kontakte s klientom, má najlepšiu možnosť pochopiť, čo chce a priniesť mu efektívne riešenia. Dobrý accounting vie veľa ušetriť, peňazí aj nervov na oboch mantineloch. A rovnako vie aj veľa zarobiť. Kto chce byť account, musí mať svoju prácu rád, i keď je naozaj náročná. Vedieť správne nabriefovať ostatných, ustrážiť nosné myšlienky, poradiť klientovi a usmerniť kreatívcov, čo sa nestíha si často dorobiť sám – to chce veľa síl aj talentu. Tento rok sa nutnosť mať skvelých accountov podľa nás ešte zvýrazní a postupne toto zamestnanie získa post, aký si zaslúži.

foto_accounti

My máme veľké šťastie, máme accountov, akí sa hľadajú naozaj ťažko :).

3. Content

Túto otázku rieši čoraz viac klientov aj agentúr na celom svete. Už to vieme – fanúšikom, spotrebiteľom, verejnosti – musíme ponúknuť taký content, ktorý potrebujú. Ktorý im dá viac než len suchú informáciu. Bude krátky, výstižný a prispôsobený miestu, kde ho nájdete. To, čo bude na webe už nenájdete skopčené na Facebooku, Twitteri aj na letáčikoch.  Content by sme konečne mali začať prispôsobovať a vytvárať na mieru situácii.

4. Partnerstvo

Partnerstvo s klientmi, partnerstvo s médiami, partnerstvo so svojimi zamestnancami. V zmysle rovný s rovným – vytváranie vecí, ktoré sú prospešné pre obe strany. A robiť veci  tak, aby sa obe strany bavili.  Snažme sa tento rok s médiami obsah spolutvoriť, zamestnancom dať priestor na ich vlastný názor, či akceptovať ich kritiku, vytvárajme reálne vzťahy a väzby medzi klientmi a agentúrami a potlačme hejterstvo. Na všetkých frontoch. Potom sa nám tu všetkým bude robiť oveľa lepšie.

5. Menej textu, veď existuje video

Toto by malo byť  už dávno pravidlom. Tak snáď sa ním stane tento rok. Text, hlavne v online prostredí, by malo nahradiť video. Je viac zaujímavé, dokáže povedať veľa za krátky čas a vašich kreatívcov aj zákazníkov ním určite viac potešíte ako litániami textu.  Je jedno, či pôjde o stránky alebo newslettre.

6. Blog náš každodenný

Zrejme sa všetci pamätáme na ten boom okolo blogovania. Blog mal jednú chvíľu naozaj každý. A to mu ubralo na serióznosti a atraktivite. No nastal čas, keď sa jeho úloha opäť prehodnocuje. Firemné blogy prinášajú pozitívny efekt hneď v dvoch rovinách – sprístupňujú značky ľuďom jedinečným spôsobom a budujú imidž. Tá druhá je SEO. Písanie firemného blogu s prihliadaním na kľúčové slová bude opäť nástrojom tohto roku.

Snímka obrazovky 2014-02-14 o 10.39.38

7. Digitalno-onlinovo-offlinovo-fullservisová

Digitálne agentúry ako také prejdú istým prerodom. Skôr či neskôr. Nie je to len bohapustý trend – začať poskytovať služby aj v ďalších oblastiach. Povedzme si na rovinu, pre klienta je lepšie, ak zadá jednej agentúre čo chce a ona mu to už zabezpečí.  A pre nás v agentúre je tiež rýchlejšie, keď komunikujeme medzi sebou a nie s tretími stranami.  To, kedy sa stratí diverzifikácia agentúr úplne je ťažko povedať, tak skoro to nebude. Už sa tak však pomaly deje. A čo to znamená? No, v prvom rade menej možností na vyhováranie sa, prečo veci nie sú v stanovenom deadline  :).

8. Hashtag just for fun

Konečne prídeme na to, že Hashtagy sú fajn len keď sa použijú raz za čas alebo ako joke. Úprimne, na slovenskom trhu nemajú skoro žiaden význam a najmä ak ich dáme za postom 10. Ak vám ide o medzinárodný rozmer, ok. Ak dáte za # názov podujatia, konferencie, ok. No pevne veríme, že tento rok nás prejde hádzať synonymá a všeobecné výrazy za každý jeden post.

Snímka obrazovky 2014-02-14 o 11.21.32Snímka obrazovky 2014-02-14 o 11.20.03

 9. Už žiadne mobilné verzie webov

Naopak,  prichádza éra webov pre mobil. Mobilné zariadenia sa stávajú rovnocenným klasickým PC. Pri akejkoľvek microsite či kampani, ktorú budete navrhovať, myslite na to, že čoraz viac nákupov je realizovaných práve z týchto malých zariadení.  Čoskoro budeme vytvárať PC verzie mobilných webov.

10. Teší ma, aspoň takto online

Poznáte to, pridá si vás niekto na Linkedin-e, followne vás na Twitter-i, recommendne vám skills, aj keď často s vami ani nepracoval. Online spoznávanie a connecting je v plnom prúde aj na Slovensku. Čo však z toho. Skúste na to odpovedať pozvaním do reálneho sveta. Počuli sme, že stretávať sa v offline svete je opäť in  :).

Tento rok teda bude o znovuobjavovaní, spomalení a zamyslení sa, prečo sme začali robiť to, čo robíme a ako to robiť tak, aby to nás aj vás naďalej bavilo.