Appky, v digitálnej dobe nič nečakané.

Napriek tomu, že appky tvoríme dlhodobo, v poslednom čase ich pre klientov vytvárame stále viac a viac. Mobilné aplikácie sú veľmi často súčasťou kampaní, ale aj samostatnými komunikačnými toolmi. Aj v tomto čase bojujeme na viacerých frontoch a vyvíjame dve aplikácie pre O2 Slovensko, jednu pre O2 Česko a ďalšie pre HomeCredit, Sab Miller či Bioderma.

 

Mobilná aplikácia MOJE O2 SK

Mnohí klienti robia prvé aplikácie práve s nami, častokrát sa postup prác či issues na riešenie opakuje, a preto sme si povedali, že spíšeme základné body, ktoré čakajú pri vývoji mobilnej appky úplne každého.

Ešte predtým, ako vypichneme pár užitočných rád a skúseností, je dobré vedieť, z čoho sa taká mobilná appka vlastne skladá. Klientom to vysvetľujeme ako 2 škatuľky spojené motúzikom 🙂 Najčastejšie sa stretávame s prípadom, kedy má appka 3 časti.

Prvou je backend, teda rozhranie, v ktorom sú uložené dáta (texty, obrázky, etc.). Backendom môže byť systém klienta, dáta o užívateľoch, administratívne rozhranie produktov a podobne. Druhou je API, cez ktoré nám dáta do aplikácie pritekajú, a treťou frontend, teda samotná aplikácia, kde sa dáta zobrazujú.

Ale pozrime sa na tie ťažšie veci a väčšie issues súvisiace s vývojom appiek.

1. Natívna vs. hybridná appka

Táto otázka vždy padne na začiatku a obe voľby majú svoje pre a proti.
Hybridná appka, v podstate zabalený web, môže byť robená v rôznych technológiách (napr. IONIC 2, React native) a môže sa správať ako natívna. Výhodou hybridnej appky je vo všeobecnosti nižšia cena a pomerne jednoduchšia synchronizácia dizajnov či prác všeobecne. Avšak po našich skúsenostiach vždy odporúčame na trošku zložitejšie riešenie natívne aplikácie, teda priamo v jazykoch pre Android a iOS.
Viete ich lepšie optimalizovať, vyvinúť v nich takmer každú funkcionalitu a tieto technológie sú tiež viac vyladené a oveľa lepšie sa spravujú či updatujú. Vždy teda záleží prípad od prípadu, ale v drvivej väčšine je lepšie mať natívnu appku, ak to dovoľuje čas i budget.

2. Platforma

V roku 2015 bol podiel mobilov s operačným systémom Windows Phone vyše 4 %, dnes je to však už len niečo okolo 0,3 % a pri porovnaní cena vs. výkon sa vám Windows Phone jednoducho neoplatí. V drvivej väčšine prípadov teda pracujeme tak, že vyvíjame aplikácie pre zariadenia Android a Apple, ktoré v roku 2017 pokrývajú 99,6 % trhu so smartfónmi. Vývoj teda zacieľte na Android a iOS.

3. Dizajny

Tu sa netreba príliš trápiť nad rozdielmi pri iOS a Android pokiaľ nerobíte veľkú core appku, a teda môžete navrhovať naraz dizajn pre obe platformy. Niektoré patterny majú iOS a Android rozdielne, ale to sa dá doladiť počas vývoja, alebo sa použijú štandardizované patterns namiesto dizajnových (menu, boxy a podobne). Grafik bude iste vedieť, o čom hovoríme.

4. Zakladanie účtov

Ak vôbec nemáte developerský účet na Google Store či v Apple, tak je ideálne začať čím skôr, keďže appky budete chcieť niekde vybuildovať = zverejniť. Ideálny čas je mesiac pred plánovaným spustením.
Google účet pošéfite pomerne jednoducho, ale pri Apple to môže byť ťažšie ako pôrod trojičiek. Jedna chyba v mene vás môže stáť pár dní vybavovačiek, skamarátite sa s Apple Security oddelením a naučíte sa čo-to aj o všelijakých amerických číslach DPH (DUNS), ktoré samozrejme nemáte a zistíte to až keď budete chcieť nahodiť appku do storu. Dá sa to vybaviť za pár dní, ale keď nejde karta, trvá to aj pár týždňov. Suma sumárum, myslite na svoje účty dostatočne vopred.

5. Development

Ak idete natívne, potrebujete minimálne dvoch developerov, jedného pre iOS, jedného pre Android. Ak pracujete s API a backendom, potrebujete ďalšieho človeka, možno dvoch. Dôležitá je ich synchronizácia, vždy je dobre, keď je jeden popredu a vychytáva problémy a chyby, ktoré už ten druhý opakovať nemusí.

6. API

Samotnú aplikáciu vždy nejak nakódite. Najzradnejšia vec v projekte je však API. Na tomto sa vždy najviac potrápite a tu zažijete najväčšie nervy. API by mal najčastejšie pripravovať klient, keďže práve on má prístup k dátam, ktoré chce zobrazovať v aplikácii. API je však oriešok, vždy sa dodá neskôr ako si myslíte, nikdy nie je na začiatku projektu vyvinutá, často je chybová a vždy sú s ňou nejaké problémy.
My máme finty, ako to vždy zlepšiť, používame systémy ako Blueprint a vždy je jeden developer o týždeň dopredu pred druhým. Prebíja sa tak problémami s API. API je skôr téma pre vývojárov, ale treba si na to dávať pozor.

7. Testovanie a timing

Toto je hádam najväčší rozdiel medzi webom a appkou. Polovička času pri appkách je testovanie. Keď ešte vyvíjate natívne, tak to platí dvojnásobne, pretože máte dve škatuľky (Android, iOS). Musíte obe platformy synchronizovať. Po prvotnom vývoji vás čaká ešte minimálne rovnaký čas testovania a debugovania. Čiže veľakrát sa tešíte predčasne, že ste už krok pred koncom, ale on je ešte ďaleko. Timing preto nastavujte s dostatočnou rezervou na testovanie a samotnému testovaniu venujte veľký priestor.

8. Analytika

Nemerať znamená nevedieť. Po novom sa používa Firebase, ktorý vie v appkách spravovať analytiku, push notifikácie, crashe a mnoho ďalšieho. Jeho implementácia je zložitejšia a nie je rovnaká ako pri Google Analytics, ale oplatí sa.

9. Launch

Dávať bacha, pri iOS sa môže čakať na schválenie aj pár dní, ale Android je pomerne rýchlo schválený. Čiže je veľmi vhodné, aby iOS bolo vyvinuté o týzdeň skôr a počítalo sa s jeho skorším nahodením do AppStoru. Taktiež nerobiť zmeny na poslednú chvíľu, a ak sú, tak sa oplatí dať jednu verziu na schválenie, dorobiť zmeny a dať do storu ďalšiu verziu.

10. Updaty

Je úplne normálna vec, že po pár dňoch objavíme nové bugy, vylepšenia, dostaneme feedback od userov. Veľmi často sa stáva, že updaty sa vydajú po pár dňoch po spustení. Nie je to vôbec fail. Netreba sa ich báť. Updatujte.

Dúfame, že sme týmto krátkym blogom aspoň trochu poodhalili vývoj mobilných appiek, a keď sa do nejakých budete v budúcnosti chystať, tak získate aspoň základnú predstavu, čo vás čaká.

U nás v Elite máme už pár rokov vlastné oddelenie vývoja mobilných appiek, kde makajú fakt skúsení borci, ktorí si prešli appkami pre klientov z rôznych sfér.
Ak by ste chceli odpoveď na nejakú špecifickú otázku ohľadne appiek, rozhodli sa nejakú vytvoriť, alebo ste niečo v blogu nenašli, kedykoľvek sa nám ozvite na info@eliteml.sk.